Cookie instellingen

Wij houden van cookies, en jij?
We maken gebruik van cookies zodat jij een optimale gebruikerservaring hebt op onze website. Graag vragen we jouw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.
Wil je ons recept inzien? Klik dan hier.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Visie op zorg

Visie op zorg

We werken bij Azora vanuit onze visie op zorg. Hierbij staat het leefplezier van de cliënt én het werkplezier van de medewerker centraal. Deze visie omvat meerdere speerpunten. Drie van deze speerpunten hebben we vertaald naar scholingen die alle medewerkers kunnen volgen. Deze scholingen reiken handvatten aan die tijdens de werkzaamheden helpen om makkelijker en persoonsgerichter te werken.

Leefplezier

Misschien heb je ze in de media voorbij zien komen. Begin 2017 hebben Hugo Borst en Carin Gaemers een plan geschreven voor betere ouderenzorg. Hierin brachten ze onder de aandacht dat te veel kwetsbare ouderen in verpleeghuizen niet de aandacht en de zorg kregen die ze nodig hadden. In 2017 is de Leyden Academy in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een pilotproject gestart in samenwerking met 11 zorgorganisaties. In 2019 kwam hierover een rapport uit. Het bleek dat Leefplezier, kijken vanuit het welzijn van de bewoner in plaats vanuit de structuur, heel veel positieve ervaringen en werkplezier tot gevolg had. Bewoners, belangrijke anderen en zeker ook de teams waren enthousiast.

Leefplezier focust op het welbevinden, relaties en persoonsgerichte zorg en ondersteuning. De bewoner staat centraal. Om dit te kunnen doen is het nodig dat je de bewoner, zijn wensen en verlangens, goed kent.
Dat je voortdurend met elkaar in gesprek blijft gaan met je bewoners. Wensen en verlangens kunnen immers veranderen. Het vergt van ons, als zorgverleners, een andere manier van denken. Om dit in praktijk te kunnen doen vraagt soms lef. Kun je afwijken van “de regel”?

De training Leefplezier bestaat (meestal) uit 3 sessies. Hierin staan de luiken van leefplezier centraal. Dit zijn:

  • Het leren kennen van de bewoner
  • Het doen van leefplezier
  • Verantwoording/delen van ervaringen
  • Dilemma’s

Het is geen cursus waarbij je kunt blijven zitten en luisteren, nee je zult ook echt samen aan de slag moeten.
Hierdoor krijg je volop tips en oefeningen waarmee je gelijk aan de slag kon op je eigen afdeling.

Durf jij het gesprek aan te gaan? Durf jij voor je bewoner te gaan?

Lean

De Azora Lean training is een training die alle medewerkers van Azora kunnen volgen. De Lean filosofie zit vol leerzame en handige elementen die gericht zijn op het leuker en makkelijker van je werk en waarde toevoegen voor je klant. En een klant vind je op verschillende niveaus, bijvoorbeeld: een cliënt, collega of iemand anders voor wie je een taak uitvoert of iets maakt.

Tijdens de training leer je over klantwaarde en verschillende verbetertools waarmee je gelijk aan de slag gaat door het in de vorm van praktijkopdrachten toe te passen op je werk. Daarnaast kun je sparren met collega’s binnen Azora die op een andere plek werken en een andere functie hebben. Zo leer je van de trainers én van elkaar.

De training is creatief en interactief, waarbij er zeker ook wordt gelachen. Theorie wordt afgewisseld met oefeningen, spellen en video's zodat je drie leuke en energieke trainingsdagen hebt. Je leert een kleine greep uit de Lean filosofie, maar deze is wel gelijk toe te passen op je werkzaamheden bij Azora."